Kære beboer
Velkommen til boligafdelingen Frederiksholm Karré 18. Vi har samlet de informationer til dig i dette velkomstbrev, som det er relevant for dig at vide, når du flytter ind. Herunder
også, hvad det vil sige at bo i en almen bolig.
Din afdeling er en del af boligorganisationen:
Boligselskabet AKB, København
Se hjemmesiden her: www.akb-kbh.dk
Fejl og mangler ved indflytning
Undgå at betale for fejl og mangler, som allerede var i boligen ved din indflytning, når du på et tidspunkt
fraflytter boligen igen. Du skal aftale et gennemsyn af din bolig, senest 14 dage efter du har overtaget boligen. Her tjekkes den for fejl og mangler.
Aftal
altid et fejl- og mangelgennemsyn, også selv om du ikke selv har opdaget, at der er fejl og mangler. Ejendomskontoret finder måske nogle fejl og mangler, som du ikke selv er opmærksom på, og som vil være ærgerlige at skulle
betale for vedfraflytning.
Ejendomskontor
Ejendomskontoret er din daglige indgang til service i din lejlighed og i din afdeling. Du kan f.eks. kontakte ejendomskontoret hvis din vandhane drypper eller hvis en stikkontakt er defekt. Du har
i øvrigt pligt til at informere om defekter i lejligheden.
Din driftsleder: Bettina
Panek
Telefon: 36 30 43 16
E-mail: ek-wagnersvej@kab-bolig.dk
Hjemmeside: www.wagnersvej.dk
Kontoret
holder åbent for personlig og telefonisk henvendelse:
Mandag-fredag kl. 8.00-8.30.
Akut hjælp
Hvis du har brug for håndværkerhjælp uden for normal
arbejdstid, og det ikke kan vente til næste dag, kan du kontakte vagttelefonen. Bemærk, at det skal være alvorlige problemer, fx vandskader, eller manglende varme i en kold vinter. Det meldes førstkommende hverdag til Ejendomskontoret.
Vagttelefon: Se akutnumre på gavlen ved 7H (Ejendomskontoret) i opgangen eller på hjemmesiden
www.wagnersvej.dk
Vedligeholdelse af din bolig – boligens stand
Din nye bolig er omfattet af en A-ordning. Det betyder, at den er ny-istandsat når du flytter ind. Du har selv ansvar for at vedligeholde din bolig, mens du bor i den, hvis du engang flytter, skal du sørge
for at den igen er ny-istandsat. Læs mere om ordningen på www.kab-bolig.dk.
Vedligeholdelse af din bolig – boligens stand
Din nye bolig er omfattet af en B-ordning. Det betyder, at der medfølger en vedligeholdelseskonto. Den
kan du bruge til at istandsætte din bolig, så den bliver, som du gerne vil have den – inden for bestemte rammer. Det betyder også, at boligen ikke er ny-istandsat, når du overtager den. Læs mere om ordningen på KAB’s
hjemmeside, www.kab-bolig.dk.
Du kan slå op i KAB’s selvbetjeningssystem Mit KAB
og se, hvor meget der står på vedligeholdelses-kontoen.
Vedligeholdelse
af din bolig – boligens stand
Din nye bolig er omfattet af en A-ordning med ni-beløb, hvilket betyder at boligen ikke er ny-istandsat når du flytter ind.
Til gengæld modtager du et beløb til normalistandsættelse af boligen, du kan se beløbet i tilbudsbrevet. Hør mere om ordningen og hvordan beløbet kan bruges og bringes til udbetaling på dit ejendomskontor. Når
du engang fraflytter boligen, skal du betale en del af istandsættelsesbeløbet til den kommende lejer, afhængigt af hvor længe du har boet i boligen.
Komfur/køleskab
Der er komfur og et køl/frys
tilknyttet din bolig.
Pas på med brug af skarpe genstande ved afrimning og der må ikke anvendes stærke kemikalier som rengøringsmidler.
Vaskeri
Vi har 2 vaskerier her på Wagnersvej og du betaler
til driften over din husleje.
Opgange i 5, 7 og 9 vasker i blok 7’s kælder.
Opgange i 3 og 11 vasker i blok 3’s kælder.
Vaskeriet er åben fra kl.8.00-20.00 for reserverede tider.
Du reserverer med en
vaskelås for 3 timer og tiden tilhører den der har sat sin lås på tavlen. Du kan se de forskellige vasketure ved vaskeriet.
Fra kl. 20.00-22.00 kan man vaske uden reservation.
Vaskeriet er udstyret med et blødvandsanlæg
og du skal derfor dosere vaskemiddel efter vask i blødt vand.
Rygning er ikke tilladt i vaskeriet.
Husdyr
Der kan gives tilladelse til en inde kat.
Du får ansøgningsskemaet på
Ejendomskontoret.
Der ud over kan du passe én hund i 1 uge 3 gange om året.
Du skal altid have godkendelse fra Ejendomskontoret.
Tv
Vi har You See som TV udbyder. Du skal selv kontakte
YouSee for pakkevalg.
Husk at tilmelde dig YouSee nyhedsside www.yousee.dk der vil du få løbende informationer om kanalændringer, nedbrud, web TV og andre oplysninger.
Internet
Der er internetstik i lejlighederne.
Beboerlokale
Afdelingens selskabslokaler (kaldet Klubben) ligger i kælderen under 7H.
Der er borde, stole og service til 40 personer.
Du bestiller lokalerne på
Ejendomskontoret, hvor du også kan få oplyst priser og regler for udlejningen.
Affald
Vi har skakte i hver opgang til husholdningsaffald.
Alt affald skal være omhyggeligt indpakket, så posen ikke
går i stykker undervejs til kælderen. Flydende affald skal hældes på dunke og smides i dagrenovationscontaineren i containergården ved 3A.
Der er specielle aviscontainere ud for 3A, 3E, 5A, 5D, 7A og 9B.
Der er papcontainere
ud for 3E og 7D
Glascontainer står ved 7A.
Småt el og jern containere står ved 3A, 7B og 9B.
Miljøfarligt affald stilles ved skabet i containergården ved 3A.
Batterier afleveres i de røde standere
ved 3A, 3E, 7A og 9B.
Møbler, tæpper, borde og andet stort brandbart stilles ligeledes i containergården ved 3A.
Parabol
Der kan kun sættes paraboler op på gavlene ved 9D og 11C.
Hvis
du ønsker en parabol opsat skal den godkendes af Ejendomskontoret, der også anviser hvor kablerne skal føres. Du skal indbetale et depositum som garanti, da anlægget skal reetableres ved fraflytning.
Yderlige oplysninger kan
indhentes på Ejendomskontoret.
Forsikring
Afdelingen har en forsikring, der dækker bygningerne ved brand, vand-og stormskade m.m. Denne forsikring dækker ikke dit indbo i både lejlighed og kælderrum.
Du bør derfor tegne en husstands- og ansvarsforsikring.
Tørrelofter/tørrestativer
Der er tilknyttet tørrerum til vaskerierne.
Tørrerummet kan bruges i forbindelse med en reserveret
vasketur og skal forlades efter 24 timer.
Du er flyttet ind i en afdeling i en almen boligorganisation.
En almen boligafdeling er en selvstændig økonomisk enhed med beboerdemokrati. Boligorganisationen administreres af KAB.
Det er beboerne, som fastlægger budgettet – og dermed bestemmer, hvad der skal ske i afdelingen.
Det foregår på et årligt afdelingsmøde, hvor beboere fra alle husstande har stemmeret. Afdelingsmødet vælger også afdelingsbestyrelsen, som i løbet af året tilser, at de vedtagne beslutninger bliver
ført ud i livet.
Ejendomskontoret står for den daglige drift og udfører
de besluttede opgaver.
Det betyder også, at afdelingen har sit eget budget – hvor
indtægterne består af huslejen fra alle, som bor i afdelingen – og at der ikke er nogen, som skal tjene på det.
Du kan kontakte afdelingsbestyrelsen på:
Der er bestyrelsesmøde den 3. mandag i hver måned og bestyrelsen træffes
ved personligt fremmøde kl. 19.00-19.30.
Du kan desuden skrive til Ejendomskontoret ek-wagnersvej@kab-bolig.dk der vil videresende mail eller brev.
Med venlig hilsen
Boligselskabet
AKB, København
Frederiksholm Karré 18.